Martinepoot’s Weblog


Wat zeg je? Ik zie niks!
March 7, 2008, 2:54 pm
Filed under: Uncategorized

p3072577.jpg
Ik heb er nooit bij stilgestaan hoe het is om blind of doof te zijn. Vandaag is daar verandering ingekomen. Samen met Esther hebben we ons door te stad begeven met de een geblindoekt en de ander met oordoppen in. De weg van school naar Willemsbrug en Centraal Station was Esther ‘Blind’ en ik “Doof’. Het was jammer dat ik nog wel het een en ander kon horen, maar zeker niet alles. Enkel wat auto’s en de wind kon ik nog verstaan. Het gekke was dat je meer van jezelf hoort. Wat er binnen in je lichaam gebeurt. Je hart die klopt, ademen en vooral iets eten. Het was een heel bijzondere ervaring zelf niet goed te kunnen horen en een ander te moeten begeleiden. Simpele dingen als een trap op is voor een blind persoon al heel wat. Stapje voor stapje en als je niet goed begeleid gaat het mis. De ervaring van het blind zijn maakte meer indrukop mij. Je ziet niks meer, weet niet goed wat erom je heen gebeurt en je moet vertrouwen op de persoon die je begeleid. Het leek alsof auto’s keihard naast mij reden, terwijl dat volgens Esther verder weg was. Ineens moet je je concentreren op geluiden en op het voelen van de grond onder je voeten. Ik was meer bewust van de kleine dingen. Een telefoon die afging hoorde ik al van ver (en daar had ik eigenlijk niks mee te maken).  Ook voelde het alsof het kouder was met blinddoek dan zonder. Geen idee waardoor dat kwam.
Mensen reageerden snel. Dat is ook wel logisch als je ineens een geblinddoekt iemand voorbij ziet lopen, maar stel dat ik echt blind was geweest en dat alleen te zien is aan een stok. Hoe zouden mensen dan reageren? waarschijnlijk helemaal niet. Ik denk dat ik mij heel eenzaam zou voelen als ik blind zou zijn geweest..

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

